Bakning !



Idag vaknade jag som vanligt vid 05.00 ca. Läste tidningen. Kollade lite på bloggen.
Hade ingen lust med nått. När kl va vid 08.00 ca drog jag igång med ett Rågbrödsbak.
Är så less på allt vad köpt matbröd heter så de finns inte ord. Hade tagit upp jäst ifrån
frysen när jag gick upp ifall lusten skulle falla på, så de va bara att köra igång.
Detta blev resultatet. Rågbrödsbullar med russin.

Ett litet tips till er som bakar, och inte vill springa till affären och köpa färsk jäst om andan
faller på. Köp jästen och frys den. Ta upp den i rumstemp. el. i kylskåpet över natten, men ta av papperet
när den ska tina. Ett utmärkt sätt, för med torrjäst kan jag inte baka, så svårt med rätt temeratur på
degvätskan.


Kommentarer
Postat av: Hönsakadorran

Tack för tipset, jag visste inte att det går att frysa jästen. Jag trodde jästbakterierna dog när dom blir så kalla.

Ska prova nästa gång jag handlar jäst.

Kram

2008-10-22 @ 16:20:59
URL: http://honsakadorran.blogspot.com
Postat av: lillmamma

du är ungen vet du väl!!!

fiffel o båg! passar bättre...

tack för tips om jästen ...det viste jag inte om....har kastat bort måååånga paket...pga inte andan har infunnit sig

2008-10-22 @ 17:59:28
Postat av: Margaretha

Men...tack för det smarta tipset...

Jag hade ingen aning om att det gick att frysa jäst !!!!!

Perfekt !!!!

Kram

Margaretha

2008-10-22 @ 20:39:19
URL: http://catfriend.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Oj, vad gott det ser ut.

Jag älskar bröd med russin i.

Och ja, eget bakat bröd är godast för det är svårt att hitta bröd i butikerna som smakar riktigt gott.

Och även med russin i.

Dessutom är bröd så dyrt som man köper.

Stor Kram

2008-10-22 @ 23:16:58
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0