Morgonstund har guld i mun !!

God morgon alla som tittar in.
Jag är som vanligt uppe med tuppen. Vaknar allt som oftast vid 05.30, 06.00 tiden.
Tror att min klocka i kroppen, som  är van att gå upp vid denna tid är kvar sen jag ska iväg till jobbet.
Jag ska ju inte jobba, men sova de går inte.
Sätter på kaffet, hämtar tidningen.  Sitter vid köksbordet och tar ett par koppar Java till dagens elände el är de gårdagens, hi hi.

Idag stod de om bl.a om Pingströrelsens Syndakatalog för  ca 50 år sedan. Man kunde drabbas av Guds vrede om man inte följde den eller bröt mot dess regler.
Några regler man inte fick bryta mot var  bl.a:

Säga Hej till någon.
Var man fräst fick skolbarn inte delta i skolfester eller i skolpjäser.
Inte gifta sig med nån som inte var frälst.
Klippa eller ondulera ( konstigt ord, kan de betyda permanenta el. nått dyligt ) sitt hår. Håret skulle vara långt och uppsatt i knut. Alla kvinnor skulle bära hatt.
Inte ha Jultomte på besök på Julafton till barnen.

Inte gå på Bio.
Inte jobba på Söndagar. 6 dagar i veckan arbete, den 7 e ledig.

Denna Syndakatalog kan jag tänka mig var svår att kunna hålla på, särskillt för alla barn. Många blev uteslutna ur församlingen, för att de syndat.
Tack och lov skriver en Pastor har detta blivit till historia de mesta.

Jag kommer ihåg när jag började jobba innom vården för ca 35 år sedan, att det fanns en äldre kvinna som jobbade i köket på de äldreboende jag jobbade på som aldrig sa Hej utan God Dag.  När man är 17, 18 år och får sådanna svar vet jag att jag tyckte de var konstigt. Min mamma vet jag sa att Hej betydde Hell Dig Du. Kommer inte ihåg vad Hell betydde men att det va nån synd av nått slag kan jag fårstå.

Detta lite om vad som jag fastnade för idag i tidningen bl.a. 
Jag ska nog ta ledigt idag. Hade en större städning på köket igår hela dagen. Bytte gardiner och dukar, mattor. Fy attan va skit de är när man börjar röjja. 

Ha en bra dag i solen, som börjar visa sig här nu.
 



Kommentarer
Postat av: Inger Maryissa

Detta du skriver om här är intressant för mig, eftersom jag är uppvuxen i en extrem och strikt frikyrka inom Pingströrelsen.



Jag fick inte heller som "frälst" delta i skolfester, inte klippa håret och skulle ha det uppsatt och bära hatt och naturligtvis fick jag inte gå på bio eller dans.

Och inte heller ha kompisar utanför kyrkan.



Vilken musik som helst fick jag heller inte lyssnas på hemma, så det var bara religiös musik eller klassiskt musik då pappa gillade det.



Och man jobbade inte på söndagarna,

och vid påsk var Långfredagen den längsta och tristaste dagen, då man bara skulle tänka på Jesu lidande på korset.



Och ja, precis som du skriver så blev många uteslutna ur församlingen p.g.a att de "syndat"

det vill säga inte följt dessa regler eller gjort annat som stridde mot deras lära och tro.

Det fanns inget rum för att ifrågasätta eller tvivla,

för då sas det att man blivit ansatt av djävulen.



Och ja, dessa regler / syndkatalog var jobbig särskild för barn, och jag blev retad och mobbad mest hela skoltiden p.g.a detta.



Förhoppningsvis har nu det mesta av detta försvunnit från dessa församlingar,

men tyvärr finns det nog ännu i dag dessa sektliknande företeelser och sekter.

Och värst är det när barn drabbas.



Ganska lustigt det du berättade om kvinnan som aldrig sa Hej utan God Dag.

Konstigt och långsökt tolking hon hade om det ordet...



Instressant inlägg och hoppas du tycker det är ok med min långa kommentar, men jag kunde ju inte låta bli.



Önskar dig en fin fortsatt dag i det fina vädret.

Kram



2008-10-12 @ 14:47:01
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0