Festens vecka...

Oj. Denna vecka ska jag bort 3 kvällar.
I kväll ska jag till min kusin Eva på en slags släkforskarträff.
Evas syster Britt-Maris dotter Pia håller på att släktforska på sin morfars sida. Nu ska hon vist börja att söka på sin mormors sida.
 Britt-Maris mamma Märta var min moster och Pias mormor. Eva, Britt-Mari och jag har en moster kvar i livet som också heter Eva. Mycket Evor att hålla ordning på. Moster Eva ska alltså försöka att berätta så mycket hon mins från sin barndom. Om släkt och så.
Jag har ett minne som min Mamma Hildeborg berättatsom hon aldrig kunde glömma. 1936 var mamma 15 år. Hennes två systrar Anna-Lisa och Alva åkte hem i skolbil från skolan en Lördag. Chauffören skjörde upp på järnvägen utan se sig för (obevakad övergång) tåget kom. Klöv skolbilen i 2 delar. Alva avled omedelbart medans Anna-Lisa dog senare på Lassarettet i Örebro som de hette då. Anna-Lisa skulle ha fyllt 14 år dagen efter hon dog. Alva var 9 år.
Min mormor Gerda och morfar Edvard hade bara moster Eva kvar hemma på gården nu. Leila,Signeoch Märta var vuxna och utflugna. Min mamma hade pigplats som var brukligt på den tiden. Som förtåerligt är så blev inte min mormor som hon varit tidigare. Mista 2 flickor av 7 måste ha varit ett hårt slag. Moster Eva var 5 el. 6 år när detta hände.
Ska bli intressant att höra henne berätta vad hon mins från detta i kväll.

I går kväll var jag på hotellet här i stan med 6 av högstadiets tjejjer som slutade 9an 1973.
Den 17 oktober ska vi försöka att anordna en klassträff från klass 9c.
Spånade lite om hur vi ska gå till väga. Ska de betala in för maten på ett konto som går till nån av os eller betala direkt till hotellet på kvällen. Vi kom överens om att öppna ett konto som jag givetvis ska ha ha hand om, so´m de får betala in på om de kommer.
Vi var 29 st i klassen, undrar om ens 20st kommer.

På torsdag kväll ska jag tilll grannen på ljusparty. Köpa massa onödigt igen, om jag inte kan hålla igen plånboken.

Om 1 timma kommer moster och hämtar mig. Bäst att putsa fjädrarna till dess.

Må så gott alla. Tjingeling.

Kommentarer
Postat av: Kattis

Åh, vad masssa trevligheter du ska på. Vad roligt.

Ja, vädret rä skumt, men jag vill nog inte ha mer snö....

Ha en riktigt trevlig kväll!

KRAM

2009-02-10 @ 17:47:25
URL: http://kattis11.blogg.se/
Postat av: Herr E

Å, vad trevligt att fixa en klassfest! Hoppas det blir lyckat!

2009-02-10 @ 22:33:25
URL: http://www.ejrevi.com
Postat av: Inger Maryissa

Hoppas ni har eller haft en trevlig släktforskarträff.

Det måste vara så intressant att hålla på med släktforskning,

och speciellt om man är några stycken som kan hjälpas åt.

Och när det finns de som kan berätta.

Oj, vad hemskt det som hände din mamma systrar och kan tänka mig att hon aldrig glömde den händelsen.

Och vad hemskt för din mormor att mista två flickor och på detta sätt.



Kramar

2009-02-11 @ 00:06:39
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: vivan

Ujje juj vilka otäcka historier du skriver om...

stackars din mormor! kramen!

2009-02-11 @ 23:25:51
URL: http://vwellermo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0